(informacja prasowa)
Po lipcowo-sierpniowej przerwie powraca cykl koncertów muzyki improwizowanej znany już szósty rok jako Spontaneous Live Series. Na otwarcie sezonu 2024/2025 czeka nas potrójny koncert złożony z dwóch duetów oraz kwartetu. Odbędzie się on w najbliższą środę, 4 września, w poznańskim Dragon Social Club.
W pierwszej kolejności wysłuchamy polsko-niemieckiego duetu Latex, założonego przez Łukasza Marciniaka oraz Edith Steyer - gitara elektryczna,
klarnet, efekty i nieograniczona wyobraźnia. Dla Łukasza będzie to powrót na
deski Dragona, natomiast Edith zadebiutuje w rzeczonym cyklu.
Drugim wydarzeniem dnia będzie skandynawski duet JJ, w skład którego wchodzi dobrze
znany poznańskiej publiczności kontrabasista Johannes Nästesjö oraz gitarzysta Jørgen Teller – dla tego drugiego będzie to pierwszy występ w
Dragonie. Ta w pełni akustyczna formacja kładzie duży nacisk na komunikację i
dynamikę w graniu. Od kontemplacyjnych dronów do nagłych zmian akcji.
Na koniec wieczoru czeka nas zderzenie czwórki artystów w
konwencji „ad hoc”, a zatem będzie to ich pierwsze sceniczne spotkanie.
Zapowiada się dalece interesujące, elektroakustyczne podsumowanie
spontanicznego dnia.
SLS. VOL. 64: Edith Steyer/ Łukasz Marciniak/ Johannes
Nästesjö/ Jørgen Teller
Koncert w ramach cyklu "Spontaneous Live Series"
odbywający się pod patronatem Dragon Social Club oraz Trybuny Muzyki Spontanicznej.
Patronat medialny - Radio Afera https://www.afera.com.pl/
Partner koncertów - Moon Hostel Poznań
4 września 2024: Dragon Social Club / godz. 20:00 / Scena
MDK
Bilety na bramce w dniu koncertu: Ulgowy (studenci /
uczniowie / 60+) - 40 zł, Normalny - 50 zł
Latex Duo
Muzycy poznali się w Berlinie. Posługują się saksofonem,
bądź klarnetem i gitarą elektryczną, a celem ich artystycznego przedsięwzięcia
jest improwizacja i eksperyment - wykorzystują innowacyjne, autorskie techniki
wykonawcze, a także preparacje instrumentów. Spodziewajcie się wszystkiego,
jednocześnie nie liczcie na nic.
Edith Steyer - saksofon, klarnet
Łukasz Marciniak - gitara elektryczna.
Obraz i muzyka: https://www.youtube.com/watch?v=cLTwkVyVv6c
JJ Duo
Wykorzystują jako punkt wyjścia dwa instrumenty akustyczne,
tworzą muzykę, która dzikością porywa i wciąga słuchacza w muzyczną sferę
duetu. Czasem grają intensywnie i kompulsywnie, z większą ilością warstw
muzycznych, czasem przechodzą w kontemplacyjny dron, przy którym publiczność
może złapać oddech. A potem bez strachu wskakują w coś nowego. Ciągle do
przodu! Balansowanie nad przepaścią - polecą, czy spadną na ziemię!
Johannes Nästesjö – kontrabas,
Jørgen Teller – gitara akustyczna, Levin artefakt
Muzyka: https://tiny.pl/d2x54
Biogramy:
Johannes Nastesjo
- improwizujący kontrabasista. Improwizacja jest dla niego sposobem na bezwarunkowe
wyrażanie siebie - komunikowania się i otwierania emocjonalnego i muzycznego. To
także sposób na wsłuchanie się w siebie, swój instrument, współpartnerów i otoczenie.
W swoich improwizacjach wykorzystuje współczesne techniki - pełnią w muzyce
podobną funkcję jak słownictwo w językach, którymi się posługuje. Bez
umiejętności technicznych po prostu nie masz żadnego języka muzycznego, a bez
języka muzycznego nie możesz wyrazić swojej sztuki.
Od 20 lat pracuje jako zawodowy kontrabasista i nauczyciel w
gatunkach muzyki improwizowanej i współczesnej, a także nowoczesnego jazzu,
muzyki teatralnej i muzyki dla dzieci. Ciekawość, pasja i chęć zagłębienia się
w muzykę połączyły go z kilkoma muzykami i tancerzami z całego świata,
skutkując udziałem w 45 płytach. Ma na swoim koncie cztery współczesne utwory
solo i w duecie oraz badania artystyczne (Advanced Postgraduate Diploma) w
Rhythmic Music Conservatory w Kopenhadze.
Jørgen Teller -
gitarzysta, wokalista i performer. Zajmuje się także muzyką elektroniczną.
Wydał wiele płyt solo, a także jako Jørgen Teller & The empty stairs.
Współpracował z wieloma duńskimi i międzynarodowymi muzykami, takimi jak Rhys
Chatham, Tony Conrad, Fast Forward, David (Pere Ubu) Thomas & Foreigners,
Coal Hook (z Ronem Schneidermanem (Sunburned)), Jean-Francois Pauvros, Jac
Berrocal , Jean-Nöel Cognard, Sofia Härdig, Otomo Yoshihide, Kasper Toeplitz,
Pierre Dørge, Morten Carlsen, Peter Ole Jørgens, Marc Cunningham, Jakob
Draminsky, Kim Cascone, Lazara Rosell Albear, Jakob Riis, Bruno Ferro Xavier da
Silva, Michela Pelusio, Kresten Osgood, Martin Klapper, Christian Rønn, Henrik
Olsson, Rex Casswell, Minna Weurlander, Johannes Nästesjö, Oda Dyrnes, Tania
Naranjo, Giancarlo Schiaffini/KAMMERMUSIK…
Edith Steyer - to
swobodnie improwizująca i komponująca klarnecistka i saksofonistka, której
korzenie sięgają jazzu i muzyki klasycznej XX wieku. Jako była studentka
antropologii społecznej interesuje się także muzyką etniczną. Eksploruje swoje
instrumenty za pomocą preparowania ich elementami pochodzącymi z natury, a
także łącząc je z elektroniką oraz wykorzystując sprzężenie zwrotne. Oprócz
pracy nad koncepcjami solowymi, jej głównym zainteresowaniem jest tworzenie
inteligentnie utkanych interakcji i pejzaży dźwiękowych z innymi artystami.
Wykorzystuje w tym celu barwę, szum oraz fragmenty tonalne lub melodyczne.
Obecnie pracuje także nad rozszerzeniem możliwości technicznych, jakie tkwią w
niezdarnym palcowaniu „staromodnego” niemieckiego systemu klarnetowego.
Wyzwanie rzucone motoryce jest źródłem inspiracji do opracowania pomysłów na
dekonstrukcję tonalną i instrumentalną oraz konstrukcje kompozycyjne.
Współpracuje także z różnymi grupami teatru muzycznego i bardzo interesuje się
wykorzystaniem przestrzeni jako elementu swojej twórczości. Za swoją pracę
otrzymała różne stypendia, m.in.: Senatu Berlina (2016, 2020) oraz niemieckiego
Musikfond (2020), Deutscher Musikrat (2022/23).
Łukasz Marciniak
- gitarzysta, kompozytor, improwizator. Pracuje w zespole Trio_io grającym
współczesną muzykę kameralną. Jest członkiem El Topo - zespołu badającego
zawiłość strun oraz ryzyko bębnów i czyneli. Współtwórca Perforto - duetu
strunowego na preparowany fortepian i gitarę elektryczną oraz najnowszego projektu
- Attack of the Mugatu - na gitarę, wiolonczelę i kontrabas. Autor muzyki do
filmów i performansów. W działaniach solo i koncertach swobodnej improwizacji
nieustannie pracuje nad własnym językiem artykulacji.