piątek, 21 marca 2025

Mars Williams & Vasco Trilla! Awakening Nature From Her Dream!


Ta historia ma swój początek pod koniec ubiegłej dekady. Wtedy to kataloński perkusista i perkusjonalista, mistrz no drumming percussion, Vasco Trilla zaprosił do Barcelony chicagowskiego, freejazzowego wyjadacza, saksofonistę Marsa Williamsa, artystę tysiąca talentów, faceta, który m.in. współtworzył pierwszy line-up słynnego The Vandermark Five, a także grywał w kwartecie Switchback z Wacławem Zimplem, by wspomnieć jego po części polskie doświadczenia artystyczne.

Saksofonista z Chicago dotarł do stolic Katalonii latem 2019 roku. Muzycy umówili się na sesję nagraniową, zagrali także koncert w barcelońskim klubie Robadors23. Po dwóch latach powtórzyli ów scenariusz. Oba spotkania studyjne zostały uwiecznione na wyśmienitych albumach Spiracle i Critical Mass. Po upływie kolejnych dwóch lat Mars przegrał intensywną, krótkotrwałą i jakże nierówną walkę z rakiem. Trzeci album dokumentujący współpracę Williamsa i Trilli ukazał się zatem już po śmierci amerykańskiego saksofonisty. Nazywa się Awakening Nature From Her Dream i jest zapisem pierwszego ich koncertu, o którym wspomnieliśmy w poprzednim akapicie. Szczęśliwie wszystkie trzy albumy wydała krakowska Not Two Records, zatem ich dostępność i cenowa przystępność z pewnością raduje wszystkich fanów free jazzu w naszym pięknym kraju. Nie pozostaje nam nic innego, jak zajrzeć do małego klubu, usytuowanego w samym centrum Barcelony, nieopodal słynnej La Rambli.



 

Fonograficzny zapis koncertu, to dwie rozbudowane improwizacje, które trwają ponad kwadrans każda oraz dwie krótsze, mniej więcej siedmiominutowe. Te dłuższe zdają się być nade wszystko okazją do swobodnych, post-jazzowych medytacji, te drugie, krótkie, zwarte, to typowe free jazzowe petardy, pełne emocji i soczystych improwizacji.

Pierwszą opowieść otwiera Vasco budując szeroki wachlarz perkusjonalnych dronów, rezonujących fraz i drżących, małych przedmiotów. Mars podłącza się najpierw dźwiękami toys, potem sięga po lżejszą odmianę saksofonu. Narracja w swej początkowej fazie przypomina … mroczną odmianę world music. Medytacja, drżenie i delikatny, saksofonowy śpiew. Perkusjonalia wypełniają tu niemal całą przestrzeń, a samym środkiem płynie roztańczony dęciak. Mniej więcej w połowie ekspozycji muzycy rozpoczynają konstruować flow bardziej charakterystyczny dla free jazzowej estetyki. Nadymają policzki, napinają mięśnie i brną w swobodne, efektowne tango, która gaszą w perfekcyjny sposób do poziomu pojedynczych, na ogół perkusjonalnych fraz. Drugi utwór, to classic sax & drum expo! Początkowo wolno tempo, rzewna melodia na ustach, potem skok w ogień i mięsista wymiana uprzejmości.

Trzecia opowieść, to znów rodzaj wielominutowej medytacji. Początek przypomina smutna modlitwę. Trochę dętych fraz, trochę perkusjonalnych preparacji. Przez moment Mars pracuje solo. Vasco powraca z subtelnym, rezonującym akompaniamentem. Improwizacja sprawia wrażenie podprowadzenia pod kolejny skok w ogień free jazzu, ale tym razem Mars, mimo, iż przesiada się na saksofon tenorowy, sygnuje definitywnie balladową konwencję. Jej zwieńczeniem jest powrót do modlitewnej narracji, okraszonej porcjami rezonujących dźwięków perkusyjnych talerzy. Koncert wieńczy kolejna porcja mięsistego free jazzu. Saksofon otwiera ją ekspozycją dronową, dobrze uplasowaną na rodzącej się fakturze drummingowej. Opowieść nabiera powietrza i eksploduje, niesiona wytrawnie zrytmizowaną narracją Katalończyka.

 

Mars Williams & Vasco Trilla Awakening Nature From Her Dream (Live in Barcelona) (Not Two, CD 2025). Mars Williams – instrumenty dęte drewniane, toy instruments oraz Vasco Trilla – perkusja, instrumenty perkusyjne. Nagrane w Robadors 23, Barcelona, lipiec 2019. Cztery utwory, 44 minuty.

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz