Ta historia ma swój początek pod koniec ubiegłej dekady. Wtedy to kataloński perkusista i perkusjonalista, mistrz no drumming percussion, Vasco Trilla zaprosił do Barcelony chicagowskiego, freejazzowego wyjadacza, saksofonistę Marsa Williamsa, artystę tysiąca talentów, faceta, który m.in. współtworzył pierwszy line-up słynnego The Vandermark Five, a także grywał w kwartecie Switchback z Wacławem Zimplem, by wspomnieć jego po części polskie doświadczenia artystyczne.
Saksofonista z Chicago dotarł do stolic Katalonii latem 2019
roku. Muzycy umówili się na sesję nagraniową, zagrali także koncert w
barcelońskim klubie Robadors23. Po dwóch latach powtórzyli ów scenariusz. Oba
spotkania studyjne zostały uwiecznione na wyśmienitych albumach Spiracle i Critical Mass. Po upływie kolejnych dwóch lat Mars przegrał
intensywną, krótkotrwałą i jakże nierówną walkę z rakiem. Trzeci album
dokumentujący współpracę Williamsa i Trilli ukazał się zatem już po śmierci amerykańskiego
saksofonisty. Nazywa się Awakening Nature
From Her Dream i jest zapisem pierwszego ich koncertu, o którym
wspomnieliśmy w poprzednim akapicie. Szczęśliwie wszystkie trzy albumy wydała krakowska
Not Two Records, zatem ich dostępność i cenowa przystępność z pewnością raduje
wszystkich fanów free jazzu w naszym pięknym kraju. Nie pozostaje nam nic
innego, jak zajrzeć do małego klubu, usytuowanego w samym centrum Barcelony,
nieopodal słynnej La Rambli.
Fonograficzny zapis koncertu, to dwie rozbudowane improwizacje,
które trwają ponad kwadrans każda oraz dwie krótsze, mniej więcej siedmiominutowe.
Te dłuższe zdają się być nade wszystko okazją do swobodnych, post-jazzowych
medytacji, te drugie, krótkie, zwarte, to typowe free jazzowe petardy, pełne emocji
i soczystych improwizacji.
Pierwszą opowieść otwiera Vasco budując szeroki wachlarz perkusjonalnych
dronów, rezonujących fraz i drżących, małych przedmiotów. Mars podłącza się
najpierw dźwiękami toys, potem sięga
po lżejszą odmianę saksofonu. Narracja w swej początkowej fazie przypomina …
mroczną odmianę world music. Medytacja,
drżenie i delikatny, saksofonowy śpiew. Perkusjonalia wypełniają tu niemal całą
przestrzeń, a samym środkiem płynie roztańczony dęciak. Mniej więcej w połowie ekspozycji
muzycy rozpoczynają konstruować flow
bardziej charakterystyczny dla free jazzowej estetyki. Nadymają policzki,
napinają mięśnie i brną w swobodne, efektowne tango, która gaszą w perfekcyjny sposób
do poziomu pojedynczych, na ogół perkusjonalnych fraz. Drugi utwór, to classic sax & drum expo! Początkowo
wolno tempo, rzewna melodia na ustach, potem skok w ogień i mięsista wymiana uprzejmości.
Trzecia opowieść, to znów rodzaj wielominutowej medytacji. Początek
przypomina smutna modlitwę. Trochę dętych fraz, trochę perkusjonalnych
preparacji. Przez moment Mars pracuje solo. Vasco powraca z subtelnym,
rezonującym akompaniamentem. Improwizacja sprawia wrażenie podprowadzenia pod
kolejny skok w ogień free jazzu, ale tym razem Mars, mimo, iż przesiada się na saksofon
tenorowy, sygnuje definitywnie balladową konwencję. Jej zwieńczeniem jest powrót
do modlitewnej narracji, okraszonej porcjami rezonujących dźwięków perkusyjnych
talerzy. Koncert wieńczy kolejna porcja mięsistego free jazzu. Saksofon otwiera
ją ekspozycją dronową, dobrze uplasowaną na rodzącej się fakturze drummingowej. Opowieść nabiera powietrza
i eksploduje, niesiona wytrawnie zrytmizowaną narracją Katalończyka.
Mars Williams & Vasco Trilla Awakening Nature From Her Dream (Live in Barcelona) (Not Two, CD
2025). Mars Williams – instrumenty dęte drewniane, toy instruments oraz Vasco
Trilla – perkusja, instrumenty perkusyjne. Nagrane w Robadors 23, Barcelona, lipiec 2019. Cztery utwory, 44 minuty.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz