(informacja prasowa)
Trybuna Muzyki
Spontanicznej i Dragon Social Club zapraszają na przedostatni w tym roku
koncert cyklu „Spontaneous Live Series”.
Do Poznania prosto z Londynu przyjedzie gorąca krew
tamtejszej sceny free jazz/ free impro, trębaczka Charlotte Keeffe, z kolei z Łodzi tajemnicze, niezwykle
niebezpieczne Węże Kobro, ucieleśnione w osobach pianistki Aleksandry Chciuk, saksofonisty Pawła Sokołowskiego i skrzypka Michała
Rupniewskiego. Set solowy tej pierwszej i trzyosobową ekspozycję tych
drugich zwieńczy fantastycznie zapowiadający się kwartet „ad hoc”, który
połączy gigantyczne siły kreacji całej czwórki. Nie możemy się doczekać! A
wszystko wydarzy się w sobotę 30 listopada punktualnie o godzinie 20.00.
Charlotte zadebiutuje na scenie Dragona, przywiezie doświadczenie współimprowizowania z tak niebywałymi przedsięwzięciami artystycznymi, jak London Improvisers Orchestra, Large Ensemble Colina Webstera, czy Tentet Alex Warda, a także moc kreacji, jaką przynosi jest własny kwartet, który od tytułu debiutanckiej płyty Keeffe zwie się zabójczo pięknie „Right Here, Right Now” oraz liczne ekspozycje solowe, zwane przez nią „Sound Brushes”.
Aleksandra i Paweł grali już w Poznaniu, choćby na
Spontanicznym Festiwalu – ona w roku ubiegłym w imponujących składach „ad hoc”,
on cztery lata temu w ramach Degenerative Spontaneous Orchestra dyrygowanej
przez El Pricto. Michał gościł w Poznaniu nie raz, nie dwa, a podobnie jak
Paweł, jest współorganizatorem jedynego w swoim rodzaju Festiwalu Musica
Privata.
Zapowiada się ekscytujący wieczór post-jazzu i swobodnej,
nieskażonej rutyną, wyzwolonej z reguł jakiegokolwiek gatunku, kameralnej
improwizacji.
Spontaneous Live Series Vol. 67 Charlotte Keeffe & Węże Kobro: Aleksandra Chciuk, Paweł Sokołowski, Michał Rupniewski
30 listopada 2024, godzina 20.00
Dragon Social Club, Poznań, Zamkowa 3
20.00 Charlotte Keeffe – trąbka solo
21.00 Węże Kobro:
Aleksandra Chciuk – fortepian preparowany, małe instrumenty,
także perkusyjne
Paweł Sokołowski - saksofony
Michał Rupniewski - skrzypce
22.00 Ad hoc Quartet
Biogramy artystów:
Charlotte Keeffe (trąbka, flugelhorn) nosi miłość do
swobodnej improwizacji, free jazzu i abstrakcyjnego tworzenia muzyki na własnym
(jaskrawo kolorowym) rękawie. Niezależnie od tego, czy występuje regularnie
jako solistka (Sound Brush), czy prowadzi różne zespoły, w tym RIGHT HERE,
RIGHT NOW Quartet (Ashley John Long na kontrabasie, Ben Handysides na perkusji
i Moss Freed na gitarze), skrupulatnie wyznacza przestrzenie dla swobodnego
przepływu idei i indywidualnej ekspresji. Inspirowana abstrakcyjnymi malarzami,
Keeffe nazywa swoje instrumentarium mianem „Sound Brushes”.
Debiutancki album Keeffe „Right Here, Right Now” wydany został
w 2021 roku przez Discus Music. Zawiera zarówno nagrania wspomnianego kwartetu,
jak i improwizacje w większym składzie, a także ekspozycje solowe artystki.
Ponadto Charlotte w ramach współpracy z tym labelem współtworzy m.in. takie
projekty, jak Anthropology Band (z udziałem m.in. Pata Thomasa i Orphy'ego
Robinsona MBE), Hi Res Heart (z Martinem Pyne, Carlą Diratz, Julie Tippetts). Drugi
album jej kwartetu jest już dostępny (wydany we wrześniu 2023) i zawiera
nagrania na żywo … poczynione w studiu.
Charlotte jest stałą współpracowniczką m.in. London
Improvisers Orchestra, Colin Webster Large Ensemble, a także kilku formacji,
którymi dowodzi Alex Ward – od kwartetu do tentetu.
https://charlottekeeffe.bandcamp.com/
https://www.charlottekeeffe.com/
Zespół Węże Kobro powstał jako konieczna reakcja na
przestrzeń Muzykaliów w Bibliotece Uniwersytetu Łódzkiego. Aleksandra Chciuk,
Paweł Sokołowski oraz Michał Rupniewski postanowili wypełnić to wyjątkowe
miejsce dźwiękami muzyki swobodnie improwizowanej. Zespół inspiruje się nie
tylko tradycją Brotzmanna i Gayle'a, ale także (zwłaszcza łódzką) awangardą w
sztukach plastycznych, minimalizmem i unizmem. Zawołanie zespołu to
"dzikość i abstrakcja", choć nigdy nie wiadomo, w którym kierunku pójdzie
konkretne wydarzenie.
https://wezekobro.bandcamp.com/album/for-the-purpose-of-several-snakes
Aleksandra Chciuk - artystka interdyscyplinarna, porusza się
na styku sztuk wizualnych, dźwięku, choreografii tworząc performatywne,
multimedialne projekty. W muzyce swobodnie improwizowanej grę na fortepianie
preparowanym łączy z obiektami dźwiękowymi, perkusonaliami oraz głosem. Przy
ich pomocy buduje osobne, głębokie narracje. Immersyjność, organiczność,
środowiska akusmatycznej recepcji, to wyróżniki jej audiowizualnych prac. Założyła
kobiecy kolektyw Pełnia, współtworzy duet artystyczny z Kubą Krzewińskim, a od
dwóch lat Węże Kobro. Zespół traktuje jako jeden organizm, gdzie tak samo ważna
jest dla niej wymiana intuitywnej, co intelektualnej natury. Jest absolwentem
Łódzkiej Szkoły Filmowej i profesorem Uniwersytetu Łódzkiego. Prowadzi łódzką
Pracownię Audiosfery na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego.
Jej kompozycje były wykonywane na takich festiwalach, jak: Warszawska Jesień,
Instalakcje, Musica Moderna, Musica Privata, Audio Art, Sanatorium of Sound,
Spontaneous Music Festival i inne.
https://culture.pl/pl/tworca/aleksandra-chciuk
Paweł Sokołowski - improwizator, saksofonista, współtwórca
festiwalu i inicjatywy Musica Privata w Łodzi. Do improwizowanych działań z
pogranicza muzyki noise, eksperymentu i muzyki konkretnej wykorzystuje
syntezator modularny, sample, preparowane instrumenty i obiekty. Występował z
zespołami: Dźwięk-bud, Widzicie, Octopus Paganini, Fale Theta, Na Ulicach
Polskich Miast Nie Ma Już Białych Niedźwiedzi, Węże Kobro oraz w licznych
duetach i większych składach polskich i międzynarodowych.
https://naszenagrania.bandcamp.com/album/ostre-no-e
Michał Rupniewski – skrzypek, z doskoku eksploruje także
inne instrumenty. Swobodną improwizację grał/ gra w duecie z Ryszardem Lubienieckim,
w zespołach Hybrida Conclusio, Dźwięk-bud, a ostatnio Węże Kobro. Adiunkt na
Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Od 2012 tworzy festiwal
Musica Privata.
https://naszenagrania.bandcamp.com/album/zweiheitsmusik-2
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz