“Spontaneous representing a challenge because life seems to dictate that you are not supposed to be spontaneous … to be that honest”
John Stevens, współzałożyciel i główny twórca
Spontaneous Music Ensemble
Czy jesteście
spontaniczni? Czy jesteśmy spontaniczni? To pytanie, jakie zadają nam i
sobie organizatorzy piątej edycji Festiwalu Muzyki Spontanicznej, jaki odbędzie
się w poznańskim Dragon Social Club od 1 do 3 października 2021 roku.
Na wyżej postawione pytanie będą szukali odpowiedzi także muzycy
zaproszeni na Festiwal. Tych razem będzie ich piętnastu, przybędą z różnych zakątów
Europy i Polski, wyposażeni w najprzeróżniejsze atrybuty - tysiące wad i setki
tysięcy zalet. Jako ludzie, jak muzycy, jako współtowarzysze trzydniowej,
improwizowanej podróży po bezdrożach muzyki szalonej, jedynej w swoim rodzaju,
muzyki, która ze wszystkich sztuk świata być może ma najmniejszy problem z
twierdzącą odpowiedzią na pytanie zadane w tytule tegorocznej edycji Festiwalu.
Poznańska impreza po raz kolejny nie proponuje nam znanych nazwisk, wciąż bowiem szuka powiewu młodości, posmaku nieokreśloności, odrobiny wspomnianego już szaleństwa, wszystkiego, co nowe i zaskakujące. W tym roku szczególnie stawia na społeczny charakter relacji na muzycznej scenie Dragona. Zatem nade wszystko składy ad hoc, czyli pierwsze spotkania muzyków i specjalne projekty festiwalowe, które mają dokładnie taki sam cel – budować nowe relacje międzyludzkie, szukać synergii wynikającej ze spotkania muzyków, który choć nie znają się zbyt dobrze, mają na tyle otwarte głowy i są na tyle kreatywni, iż efekt takiego spotkania może wyłącznie zachwycać.
Trybuna Muzyki Spontanicznej i Dragon Social Club, główni
prowodyrzy kolejnego spontanicznego incydentu festiwalowego, w pierwszej
kolejności zapraszają nas na dwa duże projekty muzyczne, przygotowane
specjalnie na potrzeby tego wydarzenia. Pierwszy z nich poprowadzi (a może
lepiej powiedzieć - zainspiruje do działania i sam weźmie w nim udział jako
instrumentalista) portugalski wiolonczelista Guilherme Rodrigues. Ten pomysł będzie próbą przetransferowania
berlińskiego projektu Red List Ensemble
na ziemię poznańską. Wieloosobowy ansambl złożony będzie ze wszystkich muzyków,
jacy obecni będą pierwszego dnia festiwalu i swoim koncertem tenże dzień
zakończy. Dodajmy, iż portugalski wiolonczelista będzie obecny na scenie
Dragona przez wszystkie dni festiwalowe.
Z kolei drugi dzień festiwalowy zwieńczy koncert specjalnego
projektu poznańskiego pianisty Witolda
Oleszaka. Muzyk na tę okoliczność przygotowuje notację graficzną, wedle
przykazań której improwizować będą pozostali muzycy, a której szczegóły owiane
są na razie tajemnicą. Tu również skład orkiestry zostanie skompilowany z
muzyków, którzy tego dnia będą obecni na scenie Dragona. W tym wypadku być może
będzie to skład nawet kilkunastoosobowy.
Ostatni dzień festiwalowy także będzie miał swoją dramaturgiczną
kulminację. To jubileuszowy koncert formacji Superimpose, którą tworzą muzycy berlińscy – puzonista Matthias Muller i perkusista Christian Marien. Artyści świętują w
tym roku 15-lecie działalności, a ich specjalny poznański koncert uświetnią swoją
obecnością także Witold Oleszak i portugalski gitarzysta Marcelo Dos Reis.
To właśnie rzeczony Portugalczyk będzie kolejną atrakcją
festiwalowej trzydniówki. Zagra każdego dnia, zarówno w składach ad hoc, wspomnianych wyżej orkiestrach, jak
i wystąpi solo, prezentując swój nowy, dość awangardowy, jak na kanony muzyki
spontanicznej (albowiem po części komponowany) projekt Glaciar. Dodajmy, iż to wydarzenie otworzy cały Festiwal.
W trakcie drugiego dnia festiwalu zagra francuskie trio TOC, które tworzą – Jeremy Ternoy (piano elektryczne), Ivann Cruz (gitara) i Peter Orins (perkusja). Francuzi
kochają psychodelię, dobrego rocka, ale nade wszystko uwielbiają improwizować.
Ich występ z pewnością będzie najgłośniejszym momentem imprezy.
Grono gości zagranicznych uzupełni, w trakcie ostatniego
dnia festiwalu, meksykański perkusista i wibrafonista Emilio Gordoa. Jedno z najgorętszych nazwisk młodej europejskiej
sceny improwizowanej, muzyk rezydujący na stałe w Berlinie, zaprezentuje się w dwóch
składach ad hoc.
Zaprezentowany wyżej, jakże intrygujący zestaw muzyków
zagranicznych uzupełnią na festiwalowych deskach Dragona muzycy polscy - reprezentanci
i reprezentantki szeroko rozumianej sceny eksperymentalnej oraz improwizowanej,
młoda fala muzyków awangardowych z bogatym już dorobkiem artystycznym oraz
uznaniem na lokalnej i zagranicznej scenie. Obok wspominanego Witolda Oleszaka
zagrają: Paulina Owczarek (saksofony),
Anna Jędrzejewska (fortepian), Małgorzata Zagajewska (wokal), Wojtek Kurek (perkusja), Michał Giżycki (saksofon i klarnet
basowy) oraz Paweł Doskocz (gitara).
Muzycy zaprezentują się zarówno w składach ad
hoc, jak i będą ważnymi uczestnikami dużych projektów orkiestrowych.
Piątek 01.10.
19.00 Marcelo Dos Reis – solo performance
20.00 Copy Of Pianodrum
21.00 Guilherme Rodrigues’ Red List Ensemble – spontaneous edition
Sobota 02.10.
18.00 Ad Hoc Quartet
19.00 Ad Hoc Quartet
20.00 TOC
21.00 Witold Oleszak’ Graphic Music For Chamber Orchestra
Niedziela 03.10.
18.00 Ad Hoc Trio
19.00 Ad Hoc Trio
20.00 Ad Hoc Trio
21.00 The Superimpose’ Birthday Party
Link do filmu promocyjnego:
Spontaneous Music Festival: https://www.facebook.com/spontaneousmusicfestival/
Wydarzenie: https://www.facebook.com/events/250719357053535/?ref=newsfeed
Dragon Social Club: https://www.facebook.com/KLUB.DRAGON.POZNAN/
Patroni medialni: Jazzarium.pl, Polish-Jazz
Bilety do nabycia na:
Karnet 140 zł - https://tiny.pl/9t15j
Bilet na dzień I 50 zł - https://tiny.pl/9t15j
Bilet na dzień II 60 zł - https://tiny.pl/9tnml
Bilet na dzień III 60 zł - TBA
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz