Polkę i Argentynkę spotykamy w przewspaniałych okolicznościach amsterdamskiego Splendoru. Artystki swobodnie improwizują, a nas cieszy fakt, iż dokumentacja tego wydarzenia z mocy nowojorskiego Relative Pitch Records szczęśliwie trafia do naszych odtwarzaczy.
Album Peel/Mondo przynosi sześć zwartych opowieści na
fortepian i saksofon, podanych w dość stabilnych interwałach czasowych - od pięciu
do ośmiu minut.
Początek nagrania wydaje się bardzo radosny. Frywolne
podskoki, ciepłe melodie sopranino, matowe, analogowe brzmienie piana, jakby
pozbawionego pudla rezonansowego. Po kilku pętlach artystki niepodziewanie stają
u bram free jazzu. Druga opowieść przynosi smutek, rodzaj nostalgii niesiony
szumem z tuby saksofonu tenorowego i dźwiękami minimalistycznej klawiatury.
Czas znów gra tu na korzyść Marty i Ady. Rośnie tempo, pojawia się rozsądna porcja
ekspresji. W kolejnej opowieści Warelis pracuje zarówno na klawiaturze, jak i
strunach, a w rękach Rave ponownie sadowi się najlżejszy z saksofonów. Całość
ma swoją meta taneczną dynamikę i ujmujące, spowolnione interludia, tu
niemal z klasycznym posmakiem.
Czwarta improwizacja śmiało zasługuje na miano tej najpiękniejszej.
Introdukcja Marty znów realizowana w środku i na zewnątrz, wystudzony tenor
i obustronne akcje perkusjonalne. Brudne brzmienie, zadziorne frazy, zmyślnie rozkołysana
dynamika. Emocje rosną tu z każdą sekundą, a puentą okazują się urokliwe akcje inside
piano. Dla odmiany piąta opowieść, to spokój, czyste, niekiedy krystaliczne
wręcz brzmienie. Piano płynie tu doliną, saksofon garbem niewielkiego
wzniesienia. Końcowa improwizacja błyszczy niczym zachód słońca nad umiarkowanie
spokojnym oceanem. Garść preparowanych fraz dętych i smakołyków wprost z fortepianowych
strun komponuje filigranowy zmierzch podkreślający ulotność całego spotkania.
Marta Warelis & Ada Rave Peel/Mondo (Relative
Pitch, CD 2025). Ada Rave – sopranino, saksofon tenorowy oraz Marta Warelis –
fortepian. Nagrane w Splendor, Amsterdam, czerwiec 2024. Sześć
improwizacji, 36 minut.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz