Martin Küchen swobodnie improwizujący na sopranino, to jedno z najciekawszych zjawisk, jakim może pochwalić się europejska scena free impro. Håkon Berre na preparowanej, osadzonej w intrygującej rytmice perkusji, to rzecz równie smakowita. Nie dziwi zatem, że ich nowy duet, to niemal murowany kandydat do rocznego zestawienia najlepszych płyt minionych dwunastu miesięcy. Bez zbędnej zwłoki zaglądamy do środka albumu o tajemniczym, skandynawski tytule På Snurr.
Na srebrnym, kompaktowym krążku odnajdujemy cztery
improwizacje – trzy pierwsze trwają po około dziewięć minut, ta ostatnia
przekracza szesnaście. Filigranowy początek pierwszej odsłony albumu buduje imponującą
aurę – wszystko tu ze sobą rezonuje, zarówno mikro frazy sopranino, które przypominają
najlepsze wzorce brytyjskiego free impro, jak i pierwsze meta rytmiczne
akcje na delikatnie preparowanym werblu i tomach. Muzycy najpierw pęcznieją zimnym
powietrzem, potem znajdują ukojenie w czerstwej ciszy. Ich zbrukany brudnymi
dźwiękami marsz nasiąka tajemniczą rytmiką. Druga opowieść, to mrok i zdeformowane
melodie. Wszystko zdaje się teraz śpiewać, ale dzieje w bezpośredniej bliskości
ciszy. Szumy, drobne zgrzyty, piski i drżenia. Potem także obiekty, które brzmią
niczym dziecięce zabawki. Na zakończenie epizodu rytualne dzwonki.
Trzecia historia także osadza się na pokrętnej melodyce
sopranino i huczącym od rezonansu werblu. W początkowej fazie utworu dużo do
powiedzenia mają także perkusyjne szczoteczki. Muzycy unoszą głowy ku górze, skorzy
są do ceremonialnego tańca. Szukają rytmu, ale grzęzną w gęstej ciszy. Cedzą dźwięki,
stawiają na minimalizm. Niemal unoszą się nad ziemią. Z otchłani mroku ratuje
ich rytm i kościsty taniec. Ostatnia improwizacja, to niemal rytualne wyniesienie.
Gongi, dzwonki, metaliczne światełka do nieba. Saksofon zaklina węże, perkusja
rezonuje. Najpierw krok w ciszę, potem w pozorowany hałas, niemal post-industrialny.
Na werblu pracują drobne, elektryczne urządzenia, płoną melodie, drżą metalowe
miseczki. Przez moment artyści imitują się wzajemnie, potem serwują nam zaskakująco
dynamiczne podsumowanie swojej wspaniałej pracy.
Martin Küchen & Håkon Berre På Snurr (Barefoot
Records, CD 2025). Martin Küchen - sopranino and Håkon Berre – perkusja,
instrumenty perkusyjne, obiekty. Nagrane w EkhoEkho, Kopenhaga, grudzień
2024. Cztery improwizacje, 44 minuty.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz