wtorek, 16 września 2025

Martin Küchen & Håkon Berre! På Snurr!


Martin Küchen swobodnie improwizujący na sopranino, to jedno z najciekawszych zjawisk, jakim może pochwalić się europejska scena free impro. Håkon Berre na preparowanej, osadzonej w intrygującej rytmice perkusji, to rzecz równie smakowita. Nie dziwi zatem, że ich nowy duet, to niemal murowany kandydat do rocznego zestawienia najlepszych płyt minionych dwunastu miesięcy. Bez zbędnej zwłoki zaglądamy do środka albumu o tajemniczym, skandynawski tytule På Snurr.

 


Na srebrnym, kompaktowym krążku odnajdujemy cztery improwizacje – trzy pierwsze trwają po około dziewięć minut, ta ostatnia przekracza szesnaście. Filigranowy początek pierwszej odsłony albumu buduje imponującą aurę – wszystko tu ze sobą rezonuje, zarówno mikro frazy sopranino, które przypominają najlepsze wzorce brytyjskiego free impro, jak i pierwsze meta rytmiczne akcje na delikatnie preparowanym werblu i tomach. Muzycy najpierw pęcznieją zimnym powietrzem, potem znajdują ukojenie w czerstwej ciszy. Ich zbrukany brudnymi dźwiękami marsz nasiąka tajemniczą rytmiką. Druga opowieść, to mrok i zdeformowane melodie. Wszystko zdaje się teraz śpiewać, ale dzieje w bezpośredniej bliskości ciszy. Szumy, drobne zgrzyty, piski i drżenia. Potem także obiekty, które brzmią niczym dziecięce zabawki. Na zakończenie epizodu rytualne dzwonki.

Trzecia historia także osadza się na pokrętnej melodyce sopranino i huczącym od rezonansu werblu. W początkowej fazie utworu dużo do powiedzenia mają także perkusyjne szczoteczki. Muzycy unoszą głowy ku górze, skorzy są do ceremonialnego tańca. Szukają rytmu, ale grzęzną w gęstej ciszy. Cedzą dźwięki, stawiają na minimalizm. Niemal unoszą się nad ziemią. Z otchłani mroku ratuje ich rytm i kościsty taniec. Ostatnia improwizacja, to niemal rytualne wyniesienie. Gongi, dzwonki, metaliczne światełka do nieba. Saksofon zaklina węże, perkusja rezonuje. Najpierw krok w ciszę, potem w pozorowany hałas, niemal post-industrialny. Na werblu pracują drobne, elektryczne urządzenia, płoną melodie, drżą metalowe miseczki. Przez moment artyści imitują się wzajemnie, potem serwują nam zaskakująco dynamiczne podsumowanie swojej wspaniałej pracy.

 

Martin Küchen & Håkon Berre På Snurr (Barefoot Records, CD 2025). Martin Küchen - sopranino and Håkon Berre – perkusja, instrumenty perkusyjne, obiekty. Nagrane w EkhoEkho, Kopenhaga, grudzień 2024. Cztery improwizacje, 44 minuty.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz