Dokładnie za trzy dni startuje siódma edycja Spontaneous Music Festiwal! Czytelnicy tych łamów wiedzą o tym zacnym wydarzeniu dosłownie wszystko. Zatem teraz tylko drobne przypomnienie programu, tudzież danych dotyczących biletów (wciąż są dostępne!), w ramach zaś uzupełnienia krótkie biogramy festiwalowych gości oraz dla tych, którzy cenią sobie słowo pisane, zestaw linków do kilku testów Trybuny Muzyki Spontanicznej, opisujących ich najnowsze i nieco starsze albumy.
Dziesiątka artystek i artystów już w drodze do Poznania
(nikt nie zgłasza urazów, ani innych niedyspozycji). Jadą z Barcelony,
Amsterdamu, Zurichu, Bremy, Monachium, Berlina, Łodzi i Gdyni. Organizatorzy
zwarci i gotowi, nic, tylko czekać aż pierwsi widzowie pojawią się na schodach
Dragon Social Club, w Poznaniu, na Zamkowej 3.
Startujemy w piątek o godzinie 18.00! Welcome! Niech Cisza i Hałas będą z nami!
Program Festiwalu:
Piątek, 6 października
18.00 Marta Warelis – piano solo
19.00 Ad hoc: Aleksandra Chciuk – piano, Don Malfon -
saksofony
20.00 Ad hoc, Dirty Laundry Plus: Marta Warelis –
syntezator, Miguel Petruccelli – gitara basowa, Marcin Bożek – akustyczna
gitara basowa
21.00 A Tiny Bell: Don Malfon – saksofony, Florian Stoffner
– gitara, Vasco Trilla – perkusja
Sobota, 7 października
18.00 Don Malfon – saksofon solo
19:00 Ad hoc: Marta Warelis – piano, Florian Stoffner –
gitara, Rudi Fischerlehner - perkusja
20:00 Ad hoc: Aleksandra Chciuk – piano, Vasco Trilla – perkusja,
Marcin Bożek – akustyczna gitara basowa, Miguel Petruccelli - gitara
21.00 Der Dritte Stand: Matthias Müller – puzon, Matthias Bauer
– kontrabas, Rudi Fischerlehner - perkusja
Bilety i karnety:
Bilet jednodniowy - 70 zł. Karnet na dwa dni - 120 zł.
Bilety dostępne pod tym linkiem: https://tiny.pl/cwnn4
Organizatorzy: Trybuna
Muzyki Spontanicznej / Dragon Social Club / Fundacja Mały Dom Kultury
Partner Festiwalu: Maciej
Lewenstein
Patroni medialni: Radio
Afera, Radio Kapitał, Glissando, Jazzarium.pl
Festiwal dofinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznań.
#poznanwspiera
Biosy artystów:
Marta Warelis (Polska, Amsterdam) – pianistka i
improwizatorka uwielbiająca eksperymenty w każdej dziedzinie, odważna w wyborach
gatunkowych, lubi brzmienia zarówno akustyczne, jak i elektryczne, i
syntetyczne. Jej debiutancka płyta solowa „A Grain Of Earth” zachwyciła w roku
ubiegłym cały improwizowany świat. Od dziewięciu lat związana z Amsterdamem,
dostrzegana wszakże na ważnych scenach nie tylko tego miasta. Coraz częściej
grywa w towarzystwie uznanych muzyków zza Wielkiej Wody. Marta dopełni
festiwalowy rytuał i otworzy wydarzenie występem solowym na fortepianie.
https://warelismarta.bandcamp.com/
https://discordianrecords.bandcamp.com/album/unmute
Miguel Petruccelli (Urugwaj, Amsterdam) – gitarzysta i
basista, lider szalonej, biesiadnej trupy impro-tanecznej Bacchanalia,
niezwykle kreatywny improwizator wielu formacji, choćby SPOS (Lencastre,
Škorić), którą gościliśmy w Dragonie wiosną ubiegłego roku. Muzyk sprawdzony w
boju w każdych okolicznościach stylistycznych. Dobra dusza improwizowanego
towarzystwa. Wraz z Martą Warelis tworzy elektryczny duet Dirty Laundry.
https://miguelpetruccelli.bandcamp.com/
https://joselencastre.bandcamp.com/album/now-spos
Don Malfon (Alfonso Muñoz) (Katalonia, Barcelona) –
saksofonista, improwizator, eksperymentator i innowator. Wydawało się, że wielcy
mistrzowie gatunku doprowadzili pojęcie tzw. technik rozszerzonych do
nieprzekraczalnej granicy. Malfon zrobił jednak kolejny krok do przodu w tej
dziedzinie bazując wyłącznie na akustycznej eksploracji możliwości saksofonu.
Jego solowe albumy „On Resonance” i „Mutable”, to dowody rzeczowe w sprawie.
Artysta równie fantastycznie radzi sobie w małych, improwizowanych składach,
takich, jak trio z Florianem Stoffnerem i Vasco Trillą, z Agusti Fernándezem i
Barry Guyem, czy też kwartetach, choćby z Emilio Gordoą, Johnem Edwardsem i
Dagiem Magnusem Narvesenem.
https://relativepitchrecords.bandcamp.com/album/mutable
https://multikultiproject.bandcamp.com/album/a-tiny-bell-and-its-restless-friends
https://sluchaj.bandcamp.com/album/mutations
Vasco Trilla (Portugalia/ Katalonia, Barcelona) – perkusista
i perkusjonalista, wybitny innowator w zakresie brzmienia i budowania
wielowymiarowych narracji. Stały rezydent festiwalowy, łatwiej wymienić te
edycje, na których nie grał. Każda jednak jego wizyta w Dragonie, to moc
nowych, improwizowanych i sonorystycznych doznań. Tym razem posłuchamy jego „no
drumming percussion” w wyjątkowo mrocznym towarzystwie Dona Malfona i Floriana
Stoffnera. Jego najnowsza płyta solowa „A Constalation of Anomaly” trzyma ów
dalece demoniczny klimat i uważana jest za jego najlepsze dokonanie
artystyczne.
https://thanatosis.bandcamp.com/album/a-constellation-of-anomaly
https://vascotrilla.bandcamp.com/
Florian Stoffner (Szwajcaria, Zurych) – gitarzysta, kolejny
na naszym festiwalu wyjątkowy i niepowtarzalny innowator swojego instrumentu.
Jego pokrętnej, ale jakże swobodnej improwizacji nie sposób pomylić z
czymkolwiek. Jego dekonstrukcja gry na gitarze została nazwana „rodzajem sekcji
zwłok brzmienia gitary”. Grywał z najlepszymi, w tym Paulem Lovensem i Rudi
Mahallem, które to trio gościliśmy na festiwalu pięć lat temu. Muzyk
artystycznie zaprzyjaźniony z Albertem Cirerą, Johnem Butcherem, czy Jasonem
Kahnem.
https://spontaneousliveseries.bandcamp.com/album/spontaneous-live-series-d02
https://now-ezz-thetics.bandcamp.com/album/tetratne
Matthias Müller (Niemcy, Berlin) – jeden z najwybitniejszych
puzonistów współczesnej muzyki improwizowanej, znany na deskach Dragona niemal
doskonale, stanowił bowiem crème de la crème edycji 2020 i 2021, a niemal
wszystkie jego występy zostały uwiecznione na płytach Spontaneous Live Series.
W tym roku przyjeżdża do nas z triem Der Dritte Stand (także Matthias Bauer i
Rudi Fischerlehner), którego debiutancki album w roku ubiegłym jednym okrzykiem
wszystkich impro-recenzentów ogłoszony został albumem roku muzyki swobodnie
improwizowanej. Nazwa tria, którą tłumaczy się jako „stan trzeci”, czyli zwykli
ludzie, powstała po tym, jak inny muzyk zauważył, że nazwisko każdego artysty
oznacza starożytną i zaszczytną profesję.
https://not-applicable.bandcamp.com/album/der-dritte-stand
https://matthiasmueller.bandcamp.com/
Matthias Bauer (Niemcy, Berlin) – kontrabasista, z jednej
strony wytrawny improwizator, z drugiej wykonawca muzyki współczesnej w
większych składach, także miłośnik solowych występów na kontrabasie.
Najbardziej doświadczony z tria Der Dritte Stand, grywał zatem w swym artystycznym
życiu niemal z każdym (z Donem Malfonem także!). Niemiecki kontrabasista
debiutuje na scenie Dragona.
https://matthiasbauer.bandcamp.com/
Rudi Fischerlehner (Austria, Berlin) – perkusista, improwizator
i kompozytor muzyki filmowej, związany zarówno ze sceną improwizowaną, jak i
eksperymentalną, a także jazzową i post-rockową. Jego wkład, jako kreatywnego
perkusjonalisty, w artystyczną jakość Der Dritte Stand zdaje się być
fundamentalny. Pięknie buduje narrację, dba o niuanse brzmieniowej faktury.
Jego zdolności w zakresie ekspresyjnej gry w towarzystwie gitary elektrycznej
można poznać słuchając wyśmienitego duetu Xenofox z Olafem Ruppem.
https://bandcamp.com/tag/rudi-fischerlehner
Marcin Bożek (Polska, Gdynia) – gitarzysta basowy,
improwizator, kompozytor. Od 2007 roku aktywnie współtworzy polską scenę muzyki
improwizowanej. W znakomitym duecie z Tomkiem Gadeckim - Olbrzym i Kurdupel, to
ten mniej potężny człowiek. Improwizuje z muzykami, aktorami, malarzami
artystami, tancerzami oraz solo. Grywa z Gdyńską i Krakowską Orkiestrą
Improwizowaną. Artysta niebywałej wyobraźni i inteligencji scenicznej. Wchodzi
w bystre interakcje z każdym napotkanym muzykiem i zawsze wychodzi z
podniesionym czołem.
https://olbrzymikurdupel.bandcamp.com/
https://tmrwlabel.bandcamp.com/album/basssolo
Aleksandra Chciuk (Polska, Łódź) – pianistka, artystka
interdyscyplinarna. W instalacjach i pracach video skupia się na przybliżaniu
fenomenu relacji dźwięku i obrazu. Jej performatywne, audiowizualne
eksperymenty mają często immersyjny i intymny wymiar. Do swoich prac często
wprowadza motyw sztuki pianistycznej eksplorując w ten sposób różne
niekonwencjonalne techniki wykonawcze (w tym preparację). Uprawia muzykę
swobodnie improwizowaną oraz tworzy na żywo lub komponuje muzykę do spektakli
choreograficznych i filmów.
https://culture.pl/pl/tworca/aleksandra-chciuk
http://www.aleksandrachciuk.pl/Portfolio_Aleksandra_Chciuk.pdf
Linki do czytania:
http://spontaneousmusictribune.blogspot.com/2022/04/marta-warelis-grain-of-earth.html
http://spontaneousmusictribune.blogspot.com/2021/04/marta-warelis-carlos-zingaro-helena.html
http://spontaneousmusictribune.blogspot.com/2023/01/the-relative-pitch-december-outfit.html
http://spontaneousmusictribune.blogspot.com/2022/12/the-free-iberian-stories-continuation.html
http://spontaneousmusictribune.blogspot.com/2022/07/gordoa-malfon-edwards-narvesen.html
http://spontaneousmusictribune.blogspot.com/2020/05/agusti-fernandez-four-for-fun.html
http://spontaneousmusictribune.blogspot.com/2023/05/muller-doskocz-gordoa-in-aural.html
http://spontaneousmusictribune.blogspot.com/2023/01/spontaneous-live-series-009-011-sweet.html
http://spontaneousmusictribune.blogspot.com/2022/03/muller-bauer-and-fischerlehner-der.html
http://spontaneousmusictribune.blogspot.com/2021/10/spontaneous-live-series-and-its-new.html
http://spontaneousmusictribune.blogspot.com/2023/07/vasco-trilla-duos-with-mars-williams.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz